BLOG ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ Ε.Ν.

ΕΦΟΠΛΙΣΤΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ


Του Κώστα ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΥ

Από τον Κυριακάτικο Ριζοσπάστη

Μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για κέρδη...

Μόνο μέσα στις τελευταίες 60 μέρες, έγιναν τεράστιες επενδύσεις στον τομέα της ναυτιλίας

Την ίδια στιγμή, οι εφοπλιστές και η κυβέρνηση χτυπούν αλύπητα τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών

Οι Ελληνες εφοπλιστές - και μέσω των ΜΜΕ που διαθέτουν - ζητούν λυσσασμένα από το αστικό κράτος να καταστείλει τις κινητοποιήσεις των ναυτεργατών. Προσπαθούν με νύχια και με δόντια να κάμψουν τον αγώνα τους. Οι εφοπλιστές ενδιαφέρονται μόνο για τα κέρδη τους.

Mόνο τους τελευταίους δύο μήνες, πολλές εταιρείες τους έχουν προχωρήσει σε αγοραπωλησίες εκατομμυρίων δολαρίων, την ίδια στιγμή που εντείνουν την άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών. Την ίδια στιγμή που επιχειρούν να κατακρεουργήσουν ό,τι εργατικό δικαίωμα έχει απομείνει στους εργαζόμενους στα καράβια τους.

Μέσα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης που η άρχουσα τάξη και το κεφάλαιο χτυπά την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα, το εφοπλιστικό κεφάλαιο όχι μόνο παραμένει αλώβητο αλλά βρήκε την ευκαιρία να κάνει τεράστιες μπίζνες. Την ίδια στιγμή, η ανεργία στα ναυπηγεία θερίζει. Οι κατώτατοι μισθοί των Ελλήνων είναι στα 1.250 ευρώ, των ξένων στα 350 δολάρια, η ανασφάλιστη δουλειά στα πλοία είναι «νόμος». Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν οι εφοπλιστές να βγάζουν αμύθητα κέρδη.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου «Intermodal», 68 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, έχουν αυτή τη στιγμή υπό παραγγελία 320 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 23,7 εκατ. τόνων, που χτίζονται σε ναυπηγεία της Κίνας, με χρονικό ορίζοντα παραλαβής έως το 2012. Από τα 320 πλοία, τα 223 είναι φορτηγά μεταφοράς ξηρού φορτίου, χωρητικότητας 18,7 εκατ. τόνων, τα 78 είναι δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 4,1 εκατ. τόνων, τα 10 είναι κοντέινερ χωρητικότητας 717 χιλιάδων τόνων.

Οι μπίζνες των 60 ημερών

Ας δούμε συγκεκριμένα, τα μεγάλα εφοπλιστικά ντιλ των τελευταίων δύο μηνών. Για την ακρίβεια, αυτά που έχουν δημοσιοποιηθεί, γιατί υπάρχουν πολλά ακόμα που δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας...

Στις 15 Ιούνη ανακοινώθηκε ότι η εταιρεία Meadway, του εφοπλιστή Γιώργου Δελαπόρτα παρέλαβε το νεότευκτο φορτηγό πλοίο Wyhan, από τα κινεζικά ναυπηγεία του Qingshan. Με το πλοίο αυτό ο στόλος της εταιρείας διαμορφώνεται στα 16 φορτηγά, ενώ ναυπηγεί ακόμη άλλα 7 φορτηγά στο Qingshan και ακόμη 2 στα ναυπηγεία της Nantong. Τα φορτηγά που ναυπηγούνται στο Qingshan 57.000 dwt έκαστο, φέρεται να στοίχισαν περίπου 50 εκατ. δολάρια το καθένα.

Την ίδια μέρα, επίσης, ανακοινώθηκε, από τον οίκο Weberseas ότι η εταιρεία Diana Containership, η οποία ανήκει στον όμιλο του εφοπλιστή Συμεών Παληού, αγόρασε τα αδελφά container «Frisia Brussel» και «Frisia Cotbus». Το συνολικό τίμημα, εκτιμάται ότι ανήλθε σε 40 εκατ. δολάρια το καθένα. Η Diana Containership, είναι το επενδυτικό σχήμα, το οποίο δημιουργήθηκε τον περασμένο Απρίλη για να αγοράσει και διαχειριστεί στόλο containers.

Στις 11 Ιούνη, εταιρεία Genmar του εφοπλιστή Πήτερ Γεωργιόπουλου παίρνει και τα τελευταία πλοία από το στόλο της εταιρείας Μetrostar του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Πρόκειται για συνολικά 15 πλοία, τα πρώτα 7 είναι τάνκερ, ενώ το «ντιλ» εκτιμάται στα 886 εκατ. δολάρια.

Την ίδια μέρα, από την εταιρεία του Γιάννη Αγγελικούση, ο οποίος θεωρείται σήμερα από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές, ανακοινώθηκε ότι έκλεισε συμφωνία με τα ναυπηγεία της Σαγκάης Waigaoqiao Shipbuilding ύψους 480 εκατ. δολαρίων. Η συμφωνία αφορά την κατασκευή δύο πλοίων τύπου Vlcc και δύο Bulk carrier, χωρητικότητας 205.000 τόνων. Προβλέπεται επίσης option για δύο 4 ακόμα Vlcc και ένα ακόμα ultra capesize. Ολα τα πλοία προβλέπεται να παραδοθούν το 2013. Ο όμιλος Αγγελικούση έχει επίσης παραγγείλει δύο ακόμα Vlcc και δύο capesize σε ναυπηγείο της Ν. Κορέας με πρόβλεψη να του παραδοθούν μέσα στο 2012.

Επίσης, στις 11 Ιούνη, η εταιρεία Revoil ανακοίνωσε την αγορά ενός φορτηγού πλοίου μεταφοράς ξηρού φορτίου με τίμημα 21,4 εκατ. δολάρια. Γράφει στην ανακοίνωσή της: «Η Revoil ανακοινώνει ότι η θυγατρική της "ΑΡΙΣΤΟΝ Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων Στην Ποντοπόρο Ναυτιλία" προχώρησε στην υπογραφή συμφώνου αγοράς για την απόκτηση ενός φορτηγού πλοίου μεταφοράς ξηρού φορτίου. Το πλοίο κατασκευάσθηκε το 1994 στο Ιαπωνικό Ναυπηγείο Hakodate Dock Co Ltd και είναι χωρητικότητας 44.950 τόνων. Η παραλαβή του πλοίου αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Αυγούστου του 2010. Το τίμημα της αγοράς ανέρχεται στα 21,4 εκατομμύρια δολάρια και θα καλυφθεί εξολοκλήρου από τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας».

Η εταιρεία Gaslog, η οποία ανήκει στον όμιλο Ceres του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού, παρέλαβε από τα ναυπηγεία Samsung της Ν. Κορέας, το νεότευκτο αεράδικο πλοίο της. Η ίδια, ναυπηγεί ένα ακόμα πλοίο του ίδιου τύπου και χωρητικότητας το οποίο θα της παραδοθεί μέσα στο 2010. Τα δύο πλοία εκτιμάται ότι στοίχισαν 191 εκατ. δολάρια το καθένα.

Δύο μέρες πριν, στις 9 Ιούνη η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία συμφερόντων Φωτεινής Αχ. Καραμανλή Hellenic Carriers, ανακοίνωσε ότι πούλησε σε εταιρεία κινέζικων συμφερόντων (δεν κατονομάστηκε) το φορτηγό πλοίο «Hellenic Breeze», το οποίο ναυπηγήθηκε το 1993, συνολικής χωρητικότητας 69.601 dwt. Η εταιρεία εισέπραξε 23,46 εκατ. δολάρια.

Στις 8 Ιούνη, η εταιρεία Enterprises Shipping του εφοπλιστή Β. Ρέστη παρέλαβε το νεότευκτο φορτηγό πλοίο τύπου capesize 172.000 dwt από τα ναυπηγεία Sundong της Κίνας. Η ίδια εταιρεία διαχειρίζεται 32 φορτηγά, ενώ ναυπηγεί άλλα 29. Συνολικά, ο όμιλος Ρέστη και οι εταιρείες του διαχειρίζεται 68 πλοία δεξαμενόπλοια και φορτηγά, ενώ θα προστεθεί σε αυτά και ο στόλος της MSC. Στον όμιλο, υπάρχει και ένα κρουαζιερόπλοιο.

Στις 17 Μάη, ανακοινώθηκε ότι η εταιρεία AEGEAN BULK CO INC, παρέλαβε το νεότευκτο φορτηγό πλοίο M/V INSPIRATION, τύπου Kamsarmax ξηρού φορτίου και χωρητικότητας 80.700 τόνων, από τα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας STX Offshore and Shipbuilding Co, Ltd.

Στις 6 Μάη, σε δημοσίευμα σε ιστοσελίδα ναυτιλιακού περιεχομένου αναφέρεται ότι: «Η Capital Maritime & Trading που αποτελεί την "private" εταιρεία του ομίλου Μαρινάκη προχώρησε σε συμφωνία με τα κορεάτικα ναυπηγεία Daewoo για την απόκτηση (resale) ενός υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοιου VLCC που αναμένεται να παραδοθεί τον ερχόμενο Μάιο, έναντι 108 εκατ. δολαρίων.

Το πλοίο που στη συνέχεια θα αποκτηθεί έναντι του ίδιου τιμήματος (σ.σ. 108 εκατ. δολάρια) από την Crude Carriers, κατασκευαζόταν στα κορεάτικα ναυπηγεία για λογαριασμό της εταιρείας Gulf Marine, λιβανέζικων συμφερόντων η οποία εδρεύει στην Ελλάδα. Η εταιρεία του Ελληνα εφοπλιστή κατάφερε να αντλήσει 256 εκατ. δολάρια από την αμερικανική χρηματαγορά, ενώ πέραν της Crude Carriers ο Βαγγέλης Μαρινάκης διαθέτει ακόμα δύο εταιρείες. Την εισηγμένη στο χρηματιστήριο Nasdaq της Νέας Υόρκης Capital Product Partners και την Capital Ship Management. Τον Απρίλιο του 2007 η Capital Product Partners εισήχθη στην αμερικανική χρηματαγορά. Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 19 δεξαμενόπλοια εκ των οποίων τα 18 είναι μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου (product tankers) και 1 δεξαμενόπλοιο τύπου suezmax.

H Capital Ship Management διαθέτει 29 δεξαμενόπλοια, 5 φορτηγά bulk carriers και μέσα στο 2010 θα παραλάβει 8 υπό ναυπήγηση φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου που κατασκευάζονται σε γιάρδες της Νότιας Κορέας».

Στις 28 Απρίλη ανακοινώθηκε ότι η ναυτιλιακή εταιρεία Goldenport Holdings του εφοπλιστή Πάρη Δράγνη αγόρασε ένα φορτηγό πλοίο, τύπου Handymax, συνολικής χωρητικότητας 48.170 τόνων. Το πλοίο αναμένεται να παραδοθεί στην εταιρεία τον Μάιο του 2010, οπότε και θα ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του. Μετά την παράδοσή του το πλοίο θα ναυλωθεί με ημερήσιο ναύλο 18.600 δολαρίων για ελάχιστη περίοδο 18 μηνών.

Στις 21 Απρίλη ανακοινώθηκε ότι η θυγατρική της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ του Αλαφούζου, «ΑΡΓΟΝΑΥΤΗΣ», παρήγγειλε την κατασκευή δύο δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου στα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας «Samsung Heavy Industries». Η παράδοση έχει πρoγραμματισθεί για τον Ιούνιο και Αύγουστο του 2012.

Στις 20 Απρίλη ανακοινώθηκε ότι η εταιρεία Goldenport Holdings συμφώνησε να αγοράσει το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τύπου sub-panamax «Grand Vision» από την Crom Maritime Inc της Λιβερίας έναντι τιμήματος περίπου 6,75 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με πιστωτές για τη χρηματοδότηση τουλάχιστον του 50% της αξίας του πλοίου. Η παράδοση του «Grand Vision» έχει προγραμματισθεί για το Μάιο, οπότε και θα ξεκινήσει η λειτουργία του.

Στις 15 Απρίλη ανακοινώθηκε η συμφωνία από την εταιρεία Diana Shipping (εισηγμένη εταιρεία του Συμεών Παληού), ύψους 118 εκατ. δολ. για την κατασκευή δύο bulk carriers μεγάλης χωρητικότητας (206.000 τόνων) με παράδοση το 2012. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε δημοσίευμα της Lloyds List, η συμφωνία υπεγράφη με τα κινεζικά ναυπηγεία Shanghai Jiangnan - Changxing Shipbuilding και ναυπηγική τιμή για κάθε πλοίο είναι 59 εκατ. δολάρια.

Στις 9 Απρίλη δημοσιεύεται ρεπορτάζ σε ιστοσελίδα επιχειρηματικού περιεχομένου σύμφωνα με το οποίο: «Deal μεγάλου βεληνεκούς με πρωταγωνίστρια την Αγγελική Φράγκου ταράζει τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας. Η Ελληνίδα πλοιοκτήτρια προχώρησε σε συμφωνία εξαγοράς έναντι 457,7 εκατ. δολαρίων ενός ολόκληρου στόλου 13 δεξαμενόπλοιων (11 product tanker + 2 chemical tanker), που χτίζεται σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας. Η συμφωνία που υπεγράφη από το blank checque «Navios Aquisition», τη ναυτιλιακή εταιρεία επενδύσεων που συνέστησε το 2008 η Αγγελική Φράγκου, προβλέπει επίσης την option αγοράς ακόμη δύο δεξαμενόπλοιων έναντι 40,5 εκατ. δολαρίων το καθένα.

Οπως αποδεικνύεται, η κρίση ήταν για την Αγγ. Φράγκου μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για επενδύσεις. Παρά τις δυσμενείς πιστωτικές συνθήκες που επικράτησαν τον τελευταίο 1,5 χρόνο στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη, η Eλληνίδα πλοιοκτήτρια κατάφερε όχι μόνο να ενισχύει σημαντικά το στόλο της αγοράζοντας πλοία σε τιμή ευκαιρίας που αδυνατούσαν να πληρώσουν οι αρχικοί ιδιοκτήτες τους, αλλά και να αντλήσει σημαντικά κεφάλαια από το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Ο στόλος της Αγγ. Φράγκου ανέρχεται σήμερα 72 φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου, συνολικής χωρητικότητας 7,2 εκατ. τόνων.

Στις 9 Απρίλη ανακοινώνεται ότι η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Globus Maritime των εφοπλιστών Γιώργου Φειδάκη και Γιώργου Καραγεωργίου αγόρασε δύο πλοία των εφοπλιστών κκ. Γιώργου Φειδάκη και Γιώργου Καραγεωργίου έναντι 32,8 εκατ. δολάρια το ένα, από κινεζικά ναυπηγεία. Το ένα πλοίο έχει ήδη καθελκυσθεί και σύμφωνα με τον προγραμματισμό θα παραδοθεί τον Ιούνη και θα ακολουθήσει το δεύτερο πλοίο.

Του Κώστα ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΥ

__________________________________

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ

http://www1.rizospastis.gr/wwwengine/story.do?id=5731611

ΣΧΟΛΙΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ


Μικρή μου καπετάνισσα,

Εσύ την ίδια ώρα, που οι έλληνες εφοπλιστές παραγγέλνουν νέα καράβια εκατομμύριων δολαρίων, άδικα γυρνάς και ξαναγυρνάς τα στέκια των ναυτιλιακών εταιρειών για να βρεις την πολυπόθητη θέση εργασίας για το πρώτο εκπαιδευτικό σου ταξίδι.

Έπρεπε να έχεις μπαρκάρει από το Μάρτη. Έφτασε Ιούλης και παραμένεις με το φυλλάδιο στην κολότσεπη. Πλέον οι ημερομηνίες δεν επιτρέπουν να εγγραφείς στο επόμενο εξάμηνο σπουδών.

Εδώ που τα λέμε έφταιξες κι εσύ. Δεν έλαβες υπόψη την οικονομική κρίση. Και δεν ακολούθησες τη λύση της συναδέλφισσάς σου που για να μη χάσει το εξάμηνο δέχτηκε να ναυτολογηθεί πληρώνοντας από την τσέπη της όλα τα έξοδα ναυτολόγησης!!!


Νομίζετε πως υπερβάλλουμε; Καθόλου!

Αυτή είναι η ζοφερή πραγματικότητα που βιώνουν δεκάδες δοκίμων σπουδαστών των ΑΕΝ. Και περισσότερο οι σπουδάστριες. Από τα Χριστούγεννα ψάχνουν, βρισκόμαστε πια στην καρδιά του καλοκαιριού, και καράβι πουθενά!

Τα ίδια χάλια και για τους δευτεροετείς. Που τελειώνοντας τις εξετάσεις του Ιουνίου βγήκαν κι αυτοί στο μεγάλο παζάρι για το δεύτερο εξάμηνο της πρακτικής άσκησης σε πλοίο.

Και υπάρχουν και οι τριτοετείς. Που κανονικά δε θα έπρεπε να μπαρκάρουν αυτό το καλοκαίρι. Επιτέλους σαν νέοι άνθρωποι να πάρουν μια ανάσα από την αλληλουχία σπουδών - μπάρκου για να συνεχίσουν το τέταρτο και τελευταίο έτος σπουδών στις ΑΕΝ. Μια αλληλουχία που διαμορφώνεται ως εξής:

Ο ΓΟΛΓΟΘΑΣ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΙΣ ΑΕΝ

1. Πρώτο έτος: Εξάμηνο σπουδών μέχρι τέλος Φλεβάρη - Εξάμηνο πρακτικής άσκησης σε πλοίο από Μάρτη έως Σεπτέμβρη...

2. Δεύτερο έτος: Δύο εξάμηνα σπουδών από τέλη Σεπτέμβρη ή αρχές Οκτώβρη και μέχρι Ιούνιο.

3. Τρίτο έτος: Αμέσως μετά τις εξετάσεις ναυτολόγηση για το δεύτερο εξάμηνο σπουδών που πρέπει ως τις αρχές Φλεβάρη να ολοκληρωθεί γιατί τότε αρχίζει το επόμενο εξάμηνο σπουδών, μέχρι Ιούνη που γίνονται οι εξετάσεις. Και αμέσως μετά υπάρχουν σεμινάρια σωστικών και πυροσβεστικών στον Ασπρόπυργο που τελειώνουν υπό καλές προϋποθέσεις στα μέσα Ιουλίου.

Κανονικά λοιπόν αυτό το διάστημα ο σπουδαστής μπορεί επιτέλους να ξεκουραστεί μέχρι το φθινόπωρο που θα αρχίσει το τέταρτο και τελευταίο έτος σπουδών στην ΑΕΝ, με δύο εξάμηνα σπουδών.

Έλα μου ντε που οι περισσότεροι δεν καταφέρνουν να ναυτολογηθούν έγκαιρα στα δύο πρώτα μπάρκα και τους λείπουν μήνες από το 12μηνο που είναι υποχρεωτικό για θαλάσσια υπηρεσία! Και αυτό σημαίνει πως αποφοιτώντας από το τέταρτο έτος δε θα έχουν δικαίωμα να λάβουν πτυχίο.

Έτσι τρέχουν και δε φτάνουν να βρουν καράβι να συμπληρώσουν. Αλλά πού καράβι;;;

Πέρα όμως από το πρόβλημα αυτό υπάρχουν και άλλα σεμινάρια που πρέπει ο σπουδαστής να παρακολουθήσει τελειώνοντας το τέταρτο έτος. Λες και δεν μπορούν αυτά τα σεμινάρια να τα ενσωματώσουν με τις σπουδές με αποτέλεσμα την αφάνταστη ταλαιπωρία των παιδιών καθώς αναγκάζονται για να τα παρακολουθήσουν να έρθουν στις εγκαταστάσεις της ΑΕΝ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ. πχ αυτό το διάστημα κάνουν εκεί σεμινάρια σωστικών παιδιά από την ΑΕΝ ΚΥΜΗΣ και την ΑΕΝ ΚΡΗΤΗΣ...

Σε ποια άλλη σχολή συμβαίνουν αυτά τα τραγελαφικά πράγματα; Αυτό το ξεθέωμα των νέων παιδιών και αυτό το στρεσάρισμα να βρουν καράβι αλλιώς χάνουν το εξάμηνο στη σχολή!!!

ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΣΠΟΥΔΩΝ

Αμέτρητα είναι τα παιδιά που κάτω από το καθεστώς αυτό αναγκάζονται να εγκαταλείψουν οριστικά τη σχολή. Και στο μεταξύ οι φορολογούμενοι πολίτες πληρώνουμε για τη λειτουργία των ΑΕΝ τεράστια ποσά στο ... γάμο του καραγκιόζη!!!

Όπως πληρώνουν και οι γονείς για να σπουδάσουν τα παιδιά τους. Και στο τέλος όχι χαρτί δεν παίρνουν μα γυρίζουν σπίτι σε άθλια ψυχολογική κατάσταση. Και θα δώσω ένα παράδειγμα τι πληρώνει σήμερα ένας γονιός για να σπουδάσει το παιδί του σε ΑΕΝ. 450 ΕΥΡΩ το μήνα πλήρωνε παιδί της ΑΕΝ ΚΥΜΗΣ φέτος μόνο για ενοίκιο!!! Βλέπετε οι Κουμιώτες (οι κάτοικοι της Κύμης δηλαδή) εκμεταλλεύονται δεόντως την ύπαρξη σπουδαστών στην πόλη τους και θησαυρίζουν σε βάρος τους. Αφήστε την άλλη εκμετάλλευση, που βάζουν όρους στο συμβόλαιο να μην συναθροίζονται στο ενοικιασμένο σπίτι άνω των τριών ατόμων!!! Και τους ξεζουμίζουν δηλαδή και τους επιβάλλουν όρους εντελώς απαράδεκτους.

Υπόψην ότι λόγω της ναυτολόγησης των παιδιών δύο φορές κατά τη διάρκεια των σπουδών, πρέπει κάθε τρεις και λίγο να αλλάζουν και σπίτι και ενίοτε παρά τα υπέρογκα ενοίκια δεν καταφέρνουν να βρουν χώρο να μείνουν.

Το καθεστώς γίνεται ακόμη πιο βάρβαρο για τις ΑΕΝ που δε διαθέτουν ξενώνες για τους σπουδαστές ή αν διαθέτουν δεν επιτρέπουν στις σπουδάστριες να μείνουν σ' αυτούς. Και βέβαια οι συνθήκες διαμονής στους ξενώνες δεν είναι και οι καλύτεροι... καθώς τα παιδιά αναγκάζονται να κοιμούνται στο ίδιο δωμάτιο με πολλούς συσπουδαστές τους και όλοι καταλαβαίνουμε τι συνεπάγεται αυτό.

ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΟ ΚΑΡΑΒΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

Αλλά και όταν ο δόκιμος βρεθεί σε καράβι τα πράγματα δεν είναι καθόλου καλύτερα. Εκτός εξαιρέσεων... Από δόκιμο σπουδαστή γνωρίζουμε ότι τον έβαλαν να κοιμηθεί στο αναρρωτήριο του πλοίου και στο οποίο υπήρχαν τα φωτοτυπικά μηχανήματα. Καθώς το καράβι έπιανε λιμάνι κάθε τρεις και λίγο, του χτύπαγαν την πόρτα ό,τι ώρα θες μέσα στο 24ωρο για να αναπαράγουν τα απαραίτητα για τη φορτοεκφόρτωση έντυπα.

Φυσικά ένας "έξυπνος" δόκιμος ούτε που διανοείται να διαμαρτυρηθεί για τέτοια ψιλοπράγματα. Όχι μόνο τα δέχεται όλα αδιαμαρτύρητα μα και προσπαθεί να δείξει καλό πρόσωπο για να εξασφαλίσει το επόμενο μπάρκο.

Από δοκίμους και πάλι γνωρίζουμε ότι αναγκάζονται να εργάζονται πολλές ώρες πέραν του 8ώρου και μη φανεί υπερβολή (γιατί δεν είναι) ακόμη και πέραν του 24ώρου χωρίς διακοπή!!!

Τι μισθούς παίρνουν για όλα αυτά; Στις καλές εταιρείες μέχρι πρότινος υπήρχαν και καλές συνθήκες εργασίας και διαβίωσης και καλοί μισθοί για τους δοκίμους. Έχουμε ακούσει και για 2.000 ευρώ. Όμως αυτός ο μισθός είναι η εξαίρεση. Οι περισσότεροι δουλεύουν για 600 ευρώ το μήνα. Και υπάρχουν και οι περιπτώσεις που αναφέραμε πιο πάνω που αναλαμβάνουν να πληρώνουν από την τσέπη τους τα έξοδά τους!!!

ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

Και πρέπει εδώ να υπογραμμίσουμε - ειδικά προς όσους είδαν εκείνο το ποσό των 2.000 ευρώ και ίσως το παρεξήγησαν - πως η δουλειά στο καράβι είναι δουλειά γεμάτη κινδύνους. Μάλιστα τη χρονιά αυτή είχαμε δύο σοβαρά ατυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν και γυναίκες δόκιμοι.

Το ένα αφορά την τραγωδία του AEGEAN WIND όπου όλοι είδαμε στις τηλεοράσεις ότι υπήρχε στο πλήρωμα και γυναίκα δόκιμος. Αλλά και ακούσαμε πως ένα άλλο νέο παιδί, μόλις στα 23 του, έγινε κάρβουνο... Τουλάχιστον η δόκιμος γλίτωσε.

Το άλλο περιστατικό δεν έφτασε καν στις εφημερίδες. Συνέβη σε πλοίο που συνέλαβαν οι Σομαλοί πειρατές. Και έμεινε στα χέρια τους για αρκετές εβδομάδες πριν απελευθερωθεί. Και εκεί υπήρχε ανάμεσα στο πλήρωμα γυναίκα δόκιμος.

Κι αυτά είναι λίγα μόνο από τα περιστατικά. Ικανά όμως να αποδείξουν ότι ακόμη και 2.000 ευρώ το μήνα είναι λίγα μπρος στους κινδύνους που ελλοχεύουν στο επάγγελμα αυτό.

ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΜΕΡΑΚΙ

Είναι πραγματικά απορίας άξιον που υπάρχουν σήμερα παιδιά που επιμένουν να ακολουθούν κάτω από τέτοιες συνθήκες σπουδές σε ΑΕΝ. Και καθόλου παράξενο που πολλά άλλα εγκαταλείπουν οριστικά τις σπουδές. Ο μόνος λόγος που του κάνουν όσοι συνεχίζουν είναι η τεράστια αγάπη για τη θάλασσα. Το μεράκι τους!

Και είναι κρίμα που το μεράκι αυτό δεν το αξιοποιοεί κανένας θετικά. Μόνο το εκμεταλλεύονται... Μέχρι να απογοητευτεί ακόμη και ο πιο ανθεκτικός σπουδαστής...

Η ΑΝΤΙΦΑΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΘΙΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

Αν μάλιστα αυτή την κατάσταση την αντιπαραβάλλουμε με τα στοιχεία του άρθρου του Ριζοσπάστη η απορία γίνεται οργή. Από τη μια η ελληνόκτητη ναυτιλία να ανθεί και να καρποφορεί εκατομμύρια δολάρια και από την άλλη τα ελληνόπουλα που ετοιμάζονται για αξιωματικοί πλοίων να ανεβαίνουν γολγοθά.

ΑΡΣΗ ΚΑΜΠΟΤΑΖ ΚΑΙ ΤΑΞΙΔΙΑ ΔΟΚΙΜΩΝ

Θα επισημάνουμε μάλιστα και τούτο. Πως από τη μέρα που ανακοινώθηκε η άρση του καμποτάζ και τα άλλα μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστιτκότητας της ναυτιλίας, είναι λες και έπεσε σύρμα σε όλες τις εταιρείες. Παντού οι πόρτες κλείνουν μόλις οι δόκιμοι ζητήσουν δουλειά.

Αν λοιπόν μέχρι σήμερα είχαμε την κατάσταση που περιγράψαμε, στο μέλλον τα πράγματα θα γίνουν ακόμη χειρότερα.

ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΙ!

Κάποιος επιτέλους θα πρέπει να ενδιαφερθεί για τα προβλήματα των σπουδαστών των ΑΕΝ. Όχι μόνο γιατί είναι παιδιά και είναι απαράδεκτο να βιώνουν τέτοιες καταστάσεις, μα και γιατί αν συνεχιστεί αυτό το καθεστώς θα αφανιστούν από τα πλοία οι έλληνες αξιωματικοί. Είπαμε ότι τα παιδιά αυτά έχουν μεγάλο μεράκι για τη θάλασσα αλλά δεν είναι και κορόιδα να μείνουν σε ένα χώρο που σταθερά θα τους οδηγήσει στην ανεργία και μόνο.

Κάτι πρέπει να γίνει και σύντομα. Αν μη τι άλλο να ληφθούν μέτρα για το θέμα της πρακτικής άσκησης. Ή να μειωθεί ή να βρεθεί τρόπος να γίνεται χωρίς τα παιδιά να φιλάνε κατουρημένες ποδιές και να πληρώνουν από την τσέπη τους για την υλοποίησή της.

Ακούει όμως κανείς;

Ή άδικα τα γράφουμε;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Welcome onboard! Αφήστε μας το μήνυμά σας και θα προσπαθήσουμε να σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατό. Εκτός αν αλλού αρμενίζουμε... Οπότε κουράγιο μέχρι να καταπλεύσουμε και πάλι στο λιμάνι...

ΔΩΣΤΕ ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ ΔΟΚΙΜΩΝ!

ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΣΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΑΕΝ ΑΠΑΙΤΟΥΝ:


ΤΕΡΜΑ ΠΙΑ ΣΤΟΝ ΕΜΠΑΙΓΜΟ!

ΔΟΥΛΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΩΡΑ!


ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ ΑΕΝ

Οικολογικό Περισκόπιο

10 ΙΟΥΛΙΟΥ 2010: ΤΡΙΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΚΑΠΕΤΑΝΙΣΣΕΣ ΑΠΟ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΧΟΛΗ



Ο ΟΡΚΟΣ


ΕΜΕΙΣ ΤΟΝ ΚΡΑΤΗΣΑΜΕ...


ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΜΑΣ ΤΟΝ ΖΗΤΗΣΑΝ;


Στα μάτια σας, μας είπαν, βλέπουμε το μέλλον της Ναυτιλίας. (Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, κ. Φικιώρης)

Μα το δικό μας μέλλον αποδείχτηκε κόλαση.

Τώρα τα ίδια τάζουν στα νέα κορίτσια για να τα πείσουν να πάνε στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Αυτές δε θα χρειαστεί να περιμένουν για να ανακαλύψουν την ίδια κόλαση της ανεργίας. Από το πρώτο εξάμηνο σπουδών, αναζητώντας καράβι για πρακτική άσκηση, βρίσκονται αντιμέτωπες με τις κλειστές πόρτες των εταιρειών. Δεκάδες νέες καπετάνισσες κινδυνεύουν να χάσουν το επόμενο εξάμηνο της σχολής γιατί ο Ιούλιος μπήκε και καράβι δε βρήκαν. Πολλές ακόμη αναγκάστηκαν ήδη να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους για τον ίδιο λόγο. Μα κανενός υπευθύνου δεν ιδρώνει το αυτί.

Αντίθετα μας ζητούν να σκεφτούμε το κρουαζιερόπλοιο Ζενίθ και τα διαφυγόντα κέρδη για τον τουρισμό. Την ώρα που οι ναυτεργάτες, γυναίκες και άντρες, βρίσκονται στο απόλυτο ναδίρ. Και απαιτούν να μην απεργούμε, να μην αγωνιζόμαστε για το δίκιο μας. Είμαστε υποχρεωμένες να μην υπακούσουμε. Το δις εξαμαρτείν δεν αρμόζει ούτε στις γυναίκες. Και ειδικά σε καπετάνισσες.

Ορκιστήκαμε για καπετάνισσες. Όχι για νέες Ιφιγένειες. Και αυτόν τον όρκο θα τιμήσουμε. Καπετάνισσες στη θάλασσα και καπετάνισσες στη ζωή. Με το κεφάλι ψηλά απαιτούμε να τηρηθούν οι υποσχέσεις που μας δόθηκαν. Και να ληφθούν μέτρα ώστε να μη σβήσει ο θεσμός τριάντα χρόνων. Το μέλλον της ναυτιλίας ανήκει και σε μας. Όχι γιατί μας το έταξε ένας υπουργός μα γιατί έχουμε κι εμείς προσφέρει τον ιδρώτα μας για την ελληνική ναυτιλία.

Τώρα όμως με την άρση του καμποτάζ και τον αφανισμό των ελλήνων ναυτεργατών που θα σημάνει, το ΝΑΤ κινδυνεύει να χρεωκοπήσει. Πώς θα πληρωθούν οι συντάξεις σε όσους ναυτεργάτες τόσα χρόνια έδιναν τις εισφορές τους;

Γι' αυτό στον αγώνα κατά της άρσης του καμποτάζ είμαστε όλοι ενωμένοι. Άντρες και γυναίκες. Παλιές και νέες καπετάνισσες. Και είναι ο αγώνας αυτός αγώνας επιβίωσης.

Μη μας ζητάτε λοιπόν να σκεφτούμε το Ζενίθ. Γιατί αυτός που βρίσκεται στο ναδίρ δεν έχει πια τίποτε άλλο να χάσει αν αγωνιστεί. Εκτός από τις αλυσίδες του.

Βίρα λοιπόν τις άγκυρες! Κι ας σπάσουν και οι καδένες. Για το μέλλον που ονειρευτήκαμε και δικαιούμαστε μετά από τριάντα χρόνια να ζήσουμε. Την καταξίωση του θεσμού της ελληνίδας καπετάνισσας.

Έτσι τιμούμε εμείς την επέτειο των τριάντα χρόνων από την αποφοίτηση. Με αγώνες!

Εκεί, στον Πειραιά, στο λιμάνι. Που η ακηδία όλων μας ξεμπάρκαρε.

Είναι η ώρα να μας ξαναβρούν μπροστά τους. Και η ώρα να σταματήσουν να ξεγελάν κι άλλες αθώες κοπέλες με κούφιες υποσχέσεις. Η ώρα να βγει ο θεσμός από την κόλαση.

Τριάντα χρόνια μετά ξέρουμε καλά γιατί μας άνοιξαν την πόρτα της ναυτιλίας. Χωρίς καν να το ζητήσουμε εμείς. Τώρα νομίζουν πως έχουν το δικαίωμα να την ξανακλείσουν. Ωραία λοιπόν. Στις δικές τους κλειστές πόρτες απαντάμε με κλειστά λιμάνια. Δίκαιο δεν είναι;

Ή όλοι μαζί στο ζενίθ ή όλοι μαζί στο ναδίρ. Δεν μπορεί η μεν ελληνόκτητη ναυτιλία να είναι πρώτη στον κόσμο και να ανθοφορεί και οι έλληνες ναυτεργάτες να πετιούνται στον καιάδα. 85.000 έλληνες ναυτικοί το 1980, λιγότεροι από 20.000 σήμερα. Μιλάνε οι αριθμοί. Κόντρα στους αριθμούς για τα διαφυγόντα κέρδη από το Ζενίθ και το κάθε Ζενίθ. Και στο κάτω κάτω ΠΑΝΤΩΝ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕΤΡΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ.

Απαιτούμε λοιπόν από την Πολιτεία να θέσει στο ζενίθ της τον άνθρωπο. Ζητάμε να πάρει πίσω την άρση του καμποτάζ και να θεσμοθετήσει μέτρα στήριξης τόσο των ελλήνων ναυτεργατών όσο και της γυναίκας ναυτεργάτριας.

Ζητάμε πολλά; Όχι! Ζητάμε μόνο να τιμήσουν τα τριάντα χρόνια που χωρίς καμία στήριξη καταφέραμε να κρατήσουμε ζωντανό το θεσμό της ελληνίδας καπετάνισσας. Και που παρά τις αντιξοότητες έχουμε σήμερα να καμαρώνουμε αρκετές συναδέλφισσες σε βαθμό υποπλοιάρχου αλλά και πρώτου πλοιάρχου.

Αποδείξαμε πως μπορούμε να σταθούμε ισάξια με τους άντρες συναδέλφους στις γέφυρες των πλοίων. Και δεν ανεχόμαστε άλλο πια ούτε διακρίσεις εξαιτίας του φύλου μας ούτε και άλλη εκμετάλλευση των γυναικών ναυτικών με στόχο να χτυπηθεί συνολικά το ναυτεργατικό κίνημα. Σας είπαμε, ξέρουμε γιατί μας ανοίξατε την πόρτα. Δε μας κάνατε χάρη.

Μας βάλατε στα καράβια για τον ίδιο λόγο που τώρα βάζετε τους αλλοδαπούς. Χωρίς να νοιάζεστε αν θα τα καταφέρουμε επαγγελματικά. Μας θέλατε το πολύ πολύ για ανθυποπλοιάρχους. Δεν περιμένατε πως θα καταφέρουμε κάτι καλύτερο. Επιδιώκατε να δημιουργήσετε ζευγάρια ναυτικών. Να μένουμε περισσότερο στο πλοίο, να δεχόμαστε μικρότερους μισθούς για να μας ναυτολογήσετε μαζί. Κι όταν τα σχέδιά σας βγήκαν όλα πλάνα, βιαστήκατε να μας κλείσετε την πόρτα. Προτιμώντας τους αλλοδαπούς.

Ε, σας λέμε ότι και αυτό το σχέδιο πλάνη θα βγει. Θα φροντίσουν οι ναυτεργάτες γι' αυτό. Κι εμείς θα σταθούμε δίπλα τους. Δίπλα στο ταξικό ναυτεργατικό κίνημα. Γιατί αυτό και μόνο μας στήριξε αταλάντευτα τριάντα τόσα χρόνια. Αν μη τι άλλο χρωστάμε τώρα να ανταποδώσουμε.

Γιατί αχάριστες οι ελληνίδες καπετάνισσες δεν είναι. Και το ξέρετε. Όπως αγαπήσαμε τα καράβια σας όταν μας δώσατε την ευκαιρία να εργαστούμε , και υπερβάλαμε εαυτούς για να σταθούμε αντάξιες, ίδια τώρα τιμούμε τα τριάντα χρόνια της παρουσίας μας υποστηρίζοντας ολόψυχα τον αγώνα των ναυτεργατών.

Στο κάτω κάτω δε μας αφήσατε άλλο δρόμο. Ο αγώνας των ναυτεργατών είναι η μόνη μας ελπίδα να μη σβήσει ο κλάδος μας. Και να μην πάνε στράφι τριάντα χρόνια προσπάθειας και θυσίας.